Řecký turistický průmysl čekají letos kvůli migrační krizi horší časy, a to zejména kvůli výraznému poklesu objednávek týkajících se pobytů na ostrovech v Egejském moři. Podle řeckého listu Kathimerini například počet rezervací ubytování na ostrově Lesbos poklesl oproti loňskému roku o 90 procent, na ostrově Samos o 40 procent. Právě ostrovy poblíž tureckého pobřeží jsou nejčastějším cílem uprchlíků, kteří přeplouvají z Turecka do Řecka na malých člunech. Loni se jich takto do země dostalo ma 800 tisíc. Podle Kathimerini se zájem turistů o ostrovy v Egejském moři výrazně snížil, některé cestovní kanceláře tak ruší už i nasmlouvané pobyty. Také letecké společnosti už zrušily první charterové lety a firmy provozující okružní plavby Středozemním mořem mění trasy a ostrovům s největším přetlakem běženců se vyhýbají. Cestovní ruch je pro Řecko jedním z hlavních hnacích motorů ekonomiky. Na hrubém domácím produktu země se podílí 15 procenty.
Před dvanácti lety začaly kvůli drahé ropě zavádět aerolinky na celém světě palivové příplatky, které chtěly zrušit, až cena ropy opět klesne. V současnosti jsou ceny ropy dokonce nižší než v roce 2004, ale palivový příplatek stále u řady aerolinek existuje jako relikt z minulosti. Cena leteckého paliva kerosinu se přitom dokonce dostala na nejnižší úroveň od prosince 2003, když se jeden galon podle údajů agentury Bloomberg v New Yorku prodával 20. ledna za 81 centů. Od začátku roku 2014 se pak cena kerosinu propadla o sedmdesát procent. Palivový příplatek ale stále hraje v ceně letenky významnou roli. Například u zpáteční letenky z Prahy do Londýna z konce února u SmartWings představuje příplatek zhruba polovinu z celkové částky 4631 korun. U stejné letenky Českých aerolinií (ČSA) je pak jeho výše 2168 korun z celkové ceny letenky 4885 korun. Letecké firmy evidentně na své dřívější sliby rychle zapomněly. „Ve větším rozsahu ke snížení nebo zrušení palivového poplatku nedošlo. Dopravci snížení ceny paliva podle všeho uvítali jako možnost dosažení lepšího ekonomického výsledku,“ zdůrazňuje Věra Janičinová, ředitelka prodeje letenek Student Agency. Levná ropa jde ostatně aerolinkám k duhu na celém světě. Americké firmy Delta Air Lines, United Continental Holdings a Southwest Airlines zveřejnily výsledky, z nichž vyplývá, že loni zaplatily o 7,6 miliardy dolarů méně za palivo. Společnosti by navíc ušetřily ještě více, pokud by neměly nasmlouvány dodávky kerosinu dlouho dopředu za vyšší ceny. Příklad zpáteční letenky ČSA z Prahy do Londýna (letiště Gatwick) na 26. února 2016, kupované s třítýdenním předstihem (v korunách): Cena letenky 950 + Palivový poplatek 2168 + Taxy 1497 + Servisní poplatek 270 = Celkem 4885
Tuzemští dopravci ale nepovažují příplatek za problém. „Pro cestující je rozhodující celková cena letenky. Zrušení palivového poplatku by na výslednou cenu letenky vliv nemělo,“ uvádí mluvčí ČSA Daniel Šabík. O zrušení příplatku aerolinky nyní neuvažují. Podle mluvčí Travel Servicu Vlaďky Dufkové na změny paliva reaguje společnost u cen letenek průběžně. Letecké firmy navíc upozorňují, že ceny letecké přepravy po celém světě klesají a zlevnění pocítili rovněž čeští cestovatelé. „Průměrná cena letenky na českém trhu klesla asi o deset procent. Týkalo se to zejména cen letenek do USA, ale také do Řecka, Dubaje, Istanbulu,“ dodává Janičinová. Palivový příplatek je navíc podle tuzemských aerolinek jen jednou složkou z ceny. „Čím dál více rostoucí nároky na provozní bezpečnost, náklady spojené s kompenzacemi a geopolitická rizika v letecké dopravě zvyšují provozní náklady aerolinek,“ upozorňuje Šabík. Náklady společností ovlivnila rovněž intervence České národní banky na oslabení koruny. „Osmdesát procent našich celkových nákladů na letovou hodinu hradíme v amerických dolarech. Za situace, kdy došlo k oslabení koruny vůči dolaru, prostor k dalšímu snižování cen letenek, které jsou již nyní tak nízké, nevidíme,“ uvádí Dufková. Propad cen paliva se však již na palivových poplatcích částečně projevil. „Poplatky jsou nižší, některé letecké společnosti je převádějí zpátky do tarifu,“ dodává Pavel Němec, šéf české části HRG Worldwide. Ta zajišťuje cestovní služby pro korporátní klienty. Palivový příplatek už podle něj nemá například u letů do Londýna společnost British Airways. V listopadu 2015 pak podle Janičinové zrušila příplatek společnost Air France u letenek do Asie a Evropy. K rušení příplatku ve světě přistoupily rovněž japonské firmy, a v Hongkongu ho dokonce zakázal letecký úřad Civil Aviation Department. Na druhé straně někteří přepravci sice palivový příplatek zrušili, ale zároveň vytvořili zcela nové poplatky. To je příklad německé Lufthansy a jejího mezinárodního příplatku. „Pokrývá náklady, které jsou mimo naši kontrolu, jako jsou poplatky za řízení letového provozu, platby za emisní povolenky apod.,“ prohlásil již dříve mluvčí Lufthansy Boris Ogursky. Hraní s palivovými příplatky a dalšími druhy poplatků ale není ze strany leteckých firem samoúčelné. Palivový příplatek totiž hraje roli například při ceně, kterou platí klienti za bonusové letenky. Za nasbírané míle či body mohou členové věrnostních programů získat bonusovou letenku. U ní ale musí pasažér ještě zaplatit letištní taxy a právě palivový příplatek. „U Air France doplatí ve skutečných penězích letištní taxy k dnešnímu dni zhruba 1432 korun, u ČSA nad rámec těch samých letištních tax klientovi ještě naúčtují 2168 korun, tedy celkem 3600 korun,“ srovnává Plašil. Asociace cestovních kanceláří proto chce, aby letecké společnosti palivový příplatek zrušily. Ovšem nejen kvůli tomu, že poškozuje nejen cestující, ale rovněž prodejce letenek. „Výzvu ACK ČR lze vnímat jako prostředek navýšit prodejní provize pro agentury,“ tvrdí Vlaďka Dufková. Podle Plašila je ovšem současná situace nefér. „Jde o to, že letecké společnosti své incentivní provize povětšinou vyplácejí právě pouze z tarifu,“ upozorňuje.
V katalogu Akvila Travel na letošní sezónu si služby končící cestovní kanceláře pochvaluje například zpěvačka Ilona Csáková. Na další dovolenou ale bude muset hledat jinou cestovku. Akvila Travel totiž přiznává dluhy ve výši přes 16 milionů korun, především menším prodejcům a některým ubytovacím zařízením v zahraničí. Olomoucká cestovka střední velikosti by letos oslavila už čvrtstoletí na trhu, místo toho na sebe ale sama podala návrh na insolvenci.
Vyplývá to z údajů v insolvenčním rejstříku. Akvila Travel na začátku roku vyměnila jednatelku i majitele: tříčtvrtinový podíl přededla firma Tvarbet Moravia na bulharského občana Shefki Yumireva. Cestovka přerušila současně svoji živnost. Firma v návrhu přiznává dluhy ve výši přes 16 milionů korun, především menším prodejcům a některým ubytovacím zařízením v zahraničí, například v Řecku, Bulharsku a Turecku. Dluží také svým někdejším společníkům. Pro letošní sezonu firma nezískala pojištění proti úpadku, naposledy byla cestovka pojištěna u společnosti Uniqa. „Zájezdy už neprodáváme, ukončujeme činnost,“ potvrdila zaměstnankyně cestovní kanceláře. Webové stránky firmy zatím i s nabídkou zájezdu fungují. Cestovka se dostala do potíží už v roce 2013, kdy náhle z trhu odešel charterový dopravce Holidays Czech Airlines. Firma tehdy měla vytištěné katalogy, ale najednou musela hledat jiného dopravce. V dobách své největší slávy mívala tržby kolem čtvrt miliardy korun, podle posledních dostupných výsledků za rok 2013 ale spadla pod hranici 200 milionů korun. Cestovka působila i jako konsolidátor pro ostatní moravské cestovky pro kapacity v letadlech ČSA, letecké společnosti už ale tyto služby nepotřebují. Její původní majitelka Helena Počová později prodala podíl stavební firmě Tvarbet Moravia, která cestovce půjčila pět milionů. Nakonec ale s finanční injekcí neuspěla. Lidé, kteří koupili zájezd před vyhlášením insolvence, by se měli obrátit na na pojišťovnu Uniqa. „Tato skutečnost byla vyhodnocena jako pojistná událost ve vztahu ke klientům, kteří zakoupili zájezd v době trvání pojistného krytí, tedy do konce loňského roku. Ihned započalo vyřizování pojistné události, na němž CK plně spolupracuje a poskytuje Uniqa pojišťovně součinnost a potřebné podklady. Všichni postižení klienti byli už vyrozuměni a vyzváni, aby uplatnili vůči Uniqa pojišťovně svůj nárok za neuskutečněné a zaplacené služby. Nyní Uniqa pojišťovna standardním postupem shromažďuje tato hlášení od klientů a připravuje jejich odškodnění,“ řekla mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová.
Soukromý letecký dopravce Travel Service přepravil v loňském roce celkem 5,7 milionu cestujících. Ve srovnání s rokem 2014 jde o pětiprocentní růst. O něco nižší růst zaznamenal dopravce na českém trhu, na letech vypravovaných z českých letišť cestujících meziročně přibylo o 2,8 procenta na 2,25 milionu pasažérů. Na českém trhu dominovaly pravidelné linky pod značkou SmartWings. Z celkového počtu 2,25 milionu pasažérů dvě třetiny letěly pravidelnými linkami. Segment pravidelné přepravy, který dopravce dlouhodobě posiluje na úkor takzvaných charterových letů objednávaných cestovními kancelářemi, rostl během loňska o téměř 16 procent. Travel Service na trhu působí od roku 1997. Je lídrem v charterové dopravě v ČR, na Slovensku a v Maďarsku, významný podíl trhu má v Polsku. Zároveň je spolumajitelem Českých aerolinií, ve kterých drží 34procentní podíl. Flotilu společnosti tvoří čtyři desítky letadel, většinu z nich tvoří letouny Boeing 737. V úterý společnost oznámila záměr nakoupit 16 dalších boeingů za 737-8 MAX za desítky miliard korun. Na pravidelných linkách provozovaných pod značkou SmartWings nabízí vlastní přímé lety do 51 destinací, ve spolupráci s partnerskými aerolinkami pak nabízí 80 přímých spojení. V roce 2014 klesl společnosti zisk po zdanění na 60 milionů korun. Travel Service patří do skupiny Unimex Group. Vlastní ji podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Od loňského října drží desetiprocentní podíl v dopravci čínská investiční společnost CEFC.
Slovenská cestovní kancelář Fly2Go české podnikatelky Stanislavy Aknar vydržela pouze jednu sezonu, loni totiž potichu ukončila činnost. Její web nefunguje a z obchodního rejstříku si firma vymazala předmět činnosti provozování cestovní kanceláře. Aknar byla dlouholetou majitelkou pražské CK Marine Tour, jejíž loňský krach byl největším bankrotem v oboru za poslední roky. Stanislava Aknar založila cestovku Fly2Go na Slovensku počátkem října 2014 se základním jměním pět tisíc eur. Nabízela zájezdy do Turecka s velkými slevami a slibovala nejširší nabídku hotelů na turecké riviéře. Bratislavská společnost Fly2Go má ale už od loňského září ve slovenském obchodním rejstříku zrušený předmět činnosti umožňující provoz cestovní kanceláře. Nefunguje ani její web, kromě identifikačních údajů na něm pouze oznamuje, že stránky jsou „v rekonštrukcii“. Firma, které má po vymazání provozu cestovní kanceláře ještě pět dalších předmětů činnosti, se také přestěhovala na svoji již třetí adresu. Jedinou majitelkou a jednatelkou nicméně zůstala Stanislava Aknar. Česká podnikatelka je spolu s neúspěšným vstupem na slovenský trh také úzce spojená s českou CK Marine Tour. Tuto cestovní kancelář založila v roce 2007 a prodala ji v druhé polovině loňského června pouhý den před vyhlášením jejího úpadku. Počet poškozených klientů se vyšplhal na téměř čtyři a půl tisíce, což z pádu Marine Tour udělalo největší bankrot v oboru za
Společnost TUI Group v loňském fiskálním roce zvýšila hrubý provozní zisk bez mimořádných a jednorázových položek o 15,4 procenta na 1,07 miliardy eur (28,9 miliardy korun). Největší světová skupina podnikající v oblasti cestovního ruchu přitom uvedla, že navzdory bezpečnostním hrozbám poptávka po zájezdech v Evropě neklesá, a firma proto očekává v tomto fiskálním roce další nárůst zisku. Přesáhnout by měl deset procent. Zisk před zdaněním za finanční rok do konce září vzrostl o 7,4 procenta na 535,4 milionu eur. Příjmy se zvýšily o osm procent na více než 20 miliard eur (540,4 miliardy korun). Bezpečnostní hrozby přiměly některé cestovní kanceláře, včetně TUI, zrušit cesty do vybraných destinací. V listopadu Británie přerušila lety do egyptského letoviska Šarm aš-Šajch a předtím se zrušily také cesty do Tuniska. Bylo to kvůli červnovému útoku, při kterém přišlo o život 38 turistů. Obavy o bezpečnost se pak zvýšily po listopadovém útoku teroristů ve Francii. TUI podle agentury Reuters uvedla, že zájem o letní dovolené na příští sezonu je zatím dobrý, například v Británii rezervace vzrostly o 11 procent. Hrubý provozní zisk při konstantních směnných kurzech by tak měl za celou skupinu letos vykázat růst nejméně o deset procent. Skupina TUI vznikla loni v prosinci spojením cestovní kanceláře TUI Travel a jejího většinového majitele TUI AG. Vlastní i cestovní kanceláře Thomson, Airtours a LateRooms.com, více než 120 letadel, 12 hotelových značek ve 28 zemích a provozuje divizi výletních plaveb.
Hoteliéři si libují, neboť zahraniční turisté lámou v Česku rekordy. Navíc dovolenou doma letos zvolila i spousta Čechů. Aerolinky více létají a Češi obecně více utrácejí za zábavu včetně hazardních her a luxusních dovolených.
Podnikatelé v cestovním ruchu se mohou letos ohlížet zpět s úlevou. Všechna čísla v turistice utěšeně rostla a některá dosáhla letitých vrcholů. Na druhé straně se ani letošek neobešel bez nečekaných ran, teror narušil letní program v Tunisku a především podzimní sezonu v Egyptě. I přesto Asociace českých cestovních kanceláří odhaduje, že počet prodaných zájezdů letos překoná dva miliony, když loni to podle ČSÚ nebylo ani 1,9 milionu. „Tu hranici se určitě podaří překonat, je otázkou, zda to bude o 50 nebo sto tisíc,“ říká místopředseda asociace Jan Papež.
Podle něj cestovky mnohem lépe ladily nabídku s poptávkou mimo problematické destinace. Nárůsty cítili prodejci především na tradiční destinace, jako je Španělsko, Itálie, Chorvatsko a Řecko. Libovat si mohou i tuzemští hoteliéři, neboť zahraniční turisté lámou letos v českých zemích všechny rekordy. A po vlasti se rozjeli i domorodci. Počitadlo zahraničních turistů se zřejmě na silvestra zastaví kolem čísla 8,7 milionu, což je o osm procent více než loni. České hotely nikdy předtím tolik cizinců nehostily. A těšit je mohou i rostoucí výnosy. Průměrná cena za pokoj se letos v Praze vyšplhala na 72 eur, když loni to bylo o deset eur méně. Pláč je slyšet pouze z Karlových Varů, které opustili štědří Rusové. Jinde se úbytek klientů z Ruska podařilo nahradit Západoevropany, především Němci a Italy. Významnější roli začíná hrát rovněž čínská klientela.
Prodej zájezdů německých a rakouských cestovních kanceláří v Česku letos stoupl o 12 procent, vyplývá z údajů cestovní agentury Dovolena.cz. Stále více německých CK také nabízí odlety z Prahy. Například FTI plánuje i více českých delegátů. Ročně s německými CK vycestuje do zahraničí přes 100 tisíc Čechů. Prodeje německé FTI rostou na českém trhu každý rok o několik procent. „Počet českých klientů v destinacích jako Dominikánská republika, Španělsko nebo Turecko se pro nás stal natolik významným, že se nám vyplatí mít v nich česky mluvícího delegáta. Českého zástupce už aktuálně máme např. v Dominikánské republice,“ uvedl ředitel marketingu a obchodního rozvoje FTI Group Klaus Wimmer. Odlety z Prahy již nabízejí podle portálu NaCesty.cz mimo jiné cestovní kancelář FTI, její dceřinná společnost 5vorFlug, Thomas Cook, V Tours či Schauinsland Reisen. Využívají přitom pravidelné linky aerolinek jako jsou Austrian, Vueling, Emirates, ČSA či Brussels Airlines. Většinu odletů ale CK nabízejí z okolních letišť ve Vídni, Drážďanech, Mnichově či Frankfurtu. Podle Evy Sedlmajerové z portálu Dovolena.cz letos v létě německé CK získaly na českém trhu více zákazníků také kvůli krizi v Řecku a Tunisku. „V červenci a srpnu se nám běžně stávalo, že české CK měly letecké last minuty zájezdy například do Bulharska nebo na Mallorku kompletně vyprodané. Klientům jsme tedy nabízeli alternativu od německých CK, které měly dostatek volných ubytovacích kapacit,“ dodala Sedlmajerová. Podle majitele cestovní agentury NaCesty.cz Václava Uhra se obecně letos zvedl letos zájem o nákup zájezdů od německých a rakouských CK. „Především prodej first minute byl rekordní, prázdninový last minute byl v propadu,“ dodal. Mezi nejžádanější destinace podle něj patří Turecko, Mallorka, Kanárské ostrovy, Dominikánská republika a Maledivy. V minulosti byl zájem zejména o exotické pobyty, které byly německé společnosti schopny nabídnout výhodněji, a to díky lepšímu leteckému spojení. Zájezdový portál Invia.cz registruje naopak pokles poptávky po dovolených pořádaných německými a rakouskými CK. České cestovní kanceláře jsou podle marketingového ředitele Michala Tůmy schopny již těm německým dobře konkurovat a nabídnout zájezdy se stejnou kvalitou i shodnými cenami. „V minulosti byl zájem zejména o exotické pobyty, které byly německé společnosti schopny nabídnout výhodněji, a to díky lepšímu leteckému spojení. Českým CK se však podařilo posílit vlastní charterové lety a nabídnout tak výhodné ceny exotiky,“ dodal Tůma. Aktuálně z Prahy létají chartery na Kubu, Kapverdské ostrovy, do Dominikánské republiky, Senegalu, Zanzibaru, Keňi nebo na největší venezuelský ostrov Isla Margarita. České cestovní kanceláře v letošní letní sezoně prodaly zhruba stejně zájezdů jako loni. Ve třetím čtvrtletí 2014 dosáhl počet dovolených vypravených CK 1,1 milionu, vyplývá to z odhadu Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Do Česka přijelo za tři čtvrtletí letošního roku rekordních 21,1 milionu zahraničních návštěvníků, meziročně o 8,3 procenta více. Většinu z turistů tvořili jednodenní návštěvníci (10,9 milionu), 6,7 milionu hostů se ubytovalo v hotelech, penzionech a kempech a 1,6 milionu cizinců se ubytovalo jinde. Dalších 1,9 milionu zahraničních návštěvníků využilo Českou republiku jako tranzitní zemi.
Hostů ze zahraničí, kteří se v Česku ubytovali, přijelo meziročně o 527 tisíc více. „Cestovnímu ruchu se v letošním roce nebývale daří. S výsledky ubytovací statistiky za první tři čtvrtletí roku 2015 koresponduje i vývoj sektoru ubytovacích a stravovacích služeb nebo vyšší prodej pohonných hmot,“ uvedla předsedkyně Českého statistického úřadu Iva Ritschelová.
Celkové průměrné výdaje zahraničních turistů stouply o 18 procent na 3500 korun za den. Většina (64 procent) zahraničních turistů, kteří přijeli do České republiky, se ubytovala v Praze. Od ledna do září se počet ubytovaných návštěvníků z Německa zvýšil o 15,7 procenta. Z Číny přijelo o 40,1 procenta více hostů, kteří se v Česku ubytovali, z Jižní Koreje pak o 35 procent. Naopak se o 37,9 procenta meziročně propadl počet návštěvníků z Ruska.
Do vývoje příjezdů zahraničních návštěvníků se promítla hlavně rostoucí poptávka turistů ze sousedních států platících eurem. „Kromě toho se projevil i dopad velkých akcí, jako bylo mistrovství světa v hokeji v Praze a Ostravě, mistrovství Evropy ve fotbale do 21 let či Plzeň - Evropské hlavní město kultury,“ dodala generální ředitelka agentury CzechTourism Monika Palatková.
České aerolinie se chtějí od příští letní sezonu znovu výrazněji rozkročit na jih a východ. Cílem jejich aktivit je především Balkánský poloostrov, který český dopravce v minulých krizových letech v podstatě vyklidil. Z někdejší balkánské sítě k dnešku zůstala pouze Bukurešť. Podle vedení společnosti je na staronových trzích na Balkáně i v Rusku poptávka po letech do Prahy.
V dubnu a květnu příštího roku se chtějí ČSA vrátit na linky do Skopje, Sarajeva a Záhřebu, z toho posledně jmenovaný spoj má být celoroční. Rok 2016 má být zároveň obdobím návratu národního dopravce na východ. „Možná je to překvapivé, ale vidíme trendy stabilizace na ruském trhu,“ uvedl obchodní ředitel ČSA Ján Tóth.
Podle něj zájem projevují především ruské cestovní kanceláře. Management tak oprášil plány na zavedení zcela nových spojů do Kaliningradu a Kazaně, ze kterých letos kvůli ruské krizi sešlo. Chystá se zároveň obnovení linek do Ufy, Minska a Oděsy.
Zatímco na Balkáně a v postsovětských republikách spoléhá společnost na tamní poptávku, u nových linek na západ sází spíše na zájem Čechů. To se týká nových sezonních spojů do Keflavíku a na Maltu. Jako novinka se chystá i celoroční spoj do Birminghamu.
Nejde ale pouze o přírůstky v letovém řádu. Za očekáváním zůstaly například linky do Osla a Stavangeru, které firma zřejmě pro příští rok už neobnoví. U Osla například couvá z cenové války s nízkonákladovým dopravcem Norwegian. Stejně tak nevyšla letošní expanze do Polska.
České aerolinie chtějí příští léto obsluhovat síť s šestnácti svými letadly jako letos. K tomu si na vykrytí prázdninových měsíců pronajmou dvě další letadla i s posádkou. Nejpravděpodobněji stroje půjčí jeden z akcionářů ČSA, společnost Travel Service. Podobně tomu bylo letos.
Pojišťovny zřejmě budou klientům cestovních kanceláří v úpadku vyplácet odškodnění jen ve sjednané, nikoli v plné výši. Senát tuto změnu pravděpodobně schválí v rámci novely o cestovním ruchu. Po ústavně-právním výboru to dnes horní komoře doporučil i její výbor pro veřejnou správu.
Změnu, na které se dohodli zástupci pojišťoven, cestovních kanceláří a ministerstva pro místní rozvoj, by v případě senátního souhlasu musela ještě potvrdit Sněmovna. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO) uvedla, že změna je ústupkem pojišťovnám a že riziko za nesplacené nároky klientů ponese stát.
Výbor na návrh svého předsedy Miloše Vystrčila (ODS) vyzval ministerstvo pro místní rozvoj, aby vytvořilo garanční fond, z něhož by mohly být uspokojeny nároků klientů přesahující sjednané pojistné limity.
Bez navrhované úpravy hrozilo, že by pojišťovny podle původní novely měly hradit nároky klientů při úpadku cestovní kanceláře bez ohledu na limit pojištění. Pojišťovny ovšem za této podmínky nemohly v pojištění pokračovat, nezískaly by totiž zajištění, a proto už začaly cestovním kancelářím rozesílat výpovědi smluv o pojištění proti krachu. Cestovní kanceláře by zase bez povinného pojištění nesměly prodávat zájezdy.
Limit minimálně 30 procent z tržeb
Změnu ve výboru prosadil Ivo Valenta (za Stranu soukromníků), získal pro ni téměř jednomyslný souhlas. Pojišťovny by podle ní měly s cestovními kancelářemi sjednat limit pojistného plnění ve výši minimálně 30 procent ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdů nebo 30 procent těchto tržeb z předchozího roku.
Cestovní kanceláře by byly povinny udržovat v průběhu trvání pojištění limit pojistného plnění v takové výši, aby v případě pojistné události byly uspokojeny veškeré nároky jejich zákazníků. Změna zakotvuje spoluodpovědnost pojišťovny za stanovení správné výše limitu pojistného plnění, odpovědnost za dodržování jeho správné výše však bude na cestovní kanceláři.
Norma i po úpravách stanoví, že cestovní agentury budou muset u prodávaných zájezdů nově uvádět, která cestovní kancelář zájezd organizuje. Cestovní kanceláře budou muset předkládat pojišťovnám před uzavřením smlouvy mimo jiné údaje o hospodaření a počtu zájezdů.
Budou muset pojišťovnám každý měsíc dodávat údaje o počtu cestujících a prodaných zájezdů, o celkové ceně prodaných zájezdů nebo o výši záloh a tržeb za zájezdy.
Na českém trhu nyní je celkem 942 aktivních pojištěných cestovních kanceláří, které prodají ročně zájezdy v hodnotě zhruba 20 miliard korun.
Čínská investiční společnost CEFC koupila prvních deset procent v tuzemském leteckém dopravci Travel Service. Firma začátkem září oznámila nákup téměř poloviny akcií společnosti. Kvůli zvažovanému odkupu zbylých téměř 40 procent akcií zahájila právní ekonomický rozbor hospodářské situace v Travel Service, takzvaný due diligence, oznámil dnes v tiskové zprávě letecký dopravce. Hodnotu transakce neuvedl.
CEFC, která je největší soukromou společností v Šanghaji, si vybrala Prahu jako sídlo svých evropských aktivit a plánuje zde další investice ve všech oblastech, včetně cestovního ruchu. Kromě leteckého dopravce se rozhodla investovat do nákupu podílu ve fotbalové Slávii, Pivovarech Lobkowicz Group nebo v mediálních skupinách Médea Group a Empresa Media.
Investice čínské firmy se týkají rovněž nemovitostí, Martinického paláce na Hradčanském náměstí a budovy Živnobanky v Praze. Oznámila také zvýšení podílu v česko-slovenské finanční skupině J&T Finance z pěti na deset procent.
Travel Service je lídrem v charterové dopravě v Česku, na Slovensku a v Maďarsku a má významný podíl na polském trhu. Základní jmění Travel Service se po vstupu CEFC zvýší nejméně o miliardu korun.
Houpačka s dobrým koncem. Tak hodnotí cestovní kanceláře končící letní dovolenkovou sezonu. Podle odhadů Asociace cestovních kanceláří překoná letos počet prodaných zájezdů hranici dvou milionů, když za loňský rok udává Český statistický úřad 1,72 milionu.
„Přes všechny negativní a dramatické situace dopadla sezona dobře, optimistické předpoklady se zdají být naplněny,“ uvedl místopředseda asociace Jan Papež. Podle něj vítězily tradiční destinace Chorvatsko, Řecko, Turecko a Slovensko. Naopak propad zhruba o šedesát procent nastal kvůli teroristickému útoku u Tuniska, méně lidí jelo s cestovkami i do Itálie.
„Prodeje takzvaných first minute zájezdů byly snad nejsilnější v historii. Následoval propad způsobený obavami ze situace v některých destinacích, Češi čekali na poslední chvíli. O last minute zájezdy byl nakonec zájem velký,“ shrnula sezonu obchodní ředitelka Blue Style Lenka Berberi.
O desítky procent prý roste zájem o zářijové a říjnové odlety do Španělska, Itálie a Řecka. Právě Řecko ale dělalo vedle Tuniska kancelářím nejhlubší vrásky na čele.
„V případě Řecka měli plné ruce práce především naši prodejci, kteří museli odpovídat na velké množství dotazů, nejprve k ekonomické krizi a pak k uprchlické vlně,“ doplnil Jan Osúch z CK Fischer. Zástupci kanceláří se ale vesměs shodují na tom, že Řecko a jeho ostrovy zůstaly letním hitem. To platí i pro Turecko, ačkoli v srpnu po vstupu Turků do syrského konfliktu prodeje mírně opadly.
„Naopak nárůsty jsme zaznamenali u Španělska, Itálie, Chorvatska a Bulharska a také u domácího cestovního ruchu,“ dokreslil mozaiku Hynek Špinar z Čedoku. Nejstarší tuzemská cestovka i proto posiluje tuzemské kapacity. Kanceláře zároveň vesměs hlásí vyšší zájem o zimní pobyty u teplých moří, především v Karibiku, Thajsku a Spojených arabských emirátech.
Počet zahraničních turistů v Tunisku se za prvních osm měsíců letošního roku snížil o pětinu na čtyři miliony. Mohou za to útoky islamistů, při kterých zahynuly desítky zahraničních návštěvníků. Oznámilo to tamní ministerstvo pro cestovní ruch. Cestovní ruch je důležitý pro tuniskou ekonomiku. Na hrubém domácím produktu země má podíl sedm procent.
Některé hotely v zemi zavřely a zahraniční cestovní kanceláře a další turistické organizace zrušily cesty do země i výletní plavby. Nejnověji dnes španělský hotelový řetězec Riu, který je částí německé cestovní kanceláře TUI, oznámil, že zvažuje své setrvání v Tunisku. Podle tuniského hotelového svazu zavřelo v zemi od útoků 50 z 600 hotelů.
„Tři z hotelů, které řídíme, budou na zimní sezonu zavřené a musíme jednat s majiteli dalších hotelů, které řídíme, abychom zjistili, co můžeme dělat dále,“ řekla mluvčí Riu. Skupina provozuje v Tunisku deset hotelů.
V červnu zabil ozbrojenec v hotelu společnosti Riu v Súse 38 osob. O tři měsíce dříve útočníci zabili 21 turistů v hlavním městě Tunisu. Británie po útoku doporučila svým občanům, aby do země necestovali. Cestovní kanceláře TUI a Thomas Cook zrušily v Británii nabídky dovolené do Tuniska až do příštího roku a cestovní kanceláře po celé Evropě přesunuly část kapacity do destinací jako Španělsko.
Podle státní tiskové agentury TAP počet evropských turistů v Tunisku klesl o 50 procent. Ministerstvo pro cestovní ruch odhaduje, že v cestovním ruchu kvůli současným problémům zanikne 50 tisíc míst. Celkem je s turistikou spojeno 400 tisíc pracovních míst.
Pojišťovny by měly hradit nároky klientů při úpadku cestovní kanceláře v plné výši. Rozhodla o tom Sněmovna, když schválila upravenou novelu zákona o podmínkách podnikání v cestovním ruchu. Cestovní kanceláře budou moci podle předlohy, která míří k posouzení do Senátu, nahrazovat pojištění proti úpadku bankovní zárukou. Pojišťovny s povinností hradit nároky klientů i nad sjednaný limit nesouhlasí. Ministerstvo pro místní rozvoj na úpravě trvá, argumentuje ochranou spotřebitele.
Pojišťovny už dříve pohrozily, že ukončí pojišťování cestovních kanceláří proti krachu, když bude novela platit, totéž pro E15 zopakovaly na začátku tohoto týdne.
Návrh ale kritizují i cestovní kanceláře. Bez pojištění totiž budou muset buď skončit, nebo odejít do ciziny.
Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO) poukazovala na to, že případy, kdy pojišťovny nevyplatily plné náhrady, nejsou „eurokomformní“. Upozornila na letošní rozhodnutí Ústavního soudu, který potvrdil, že klient má nárok na plné vrácení peněz bez ohledu na limit pojištění. Pojišťovny budou dostávat dostatek informací o hospodaření cestovních kanceláří a budou moci určit správný limit, zdůraznila Šlechtová.
„Oceňujeme snahu o zvýšení ochrany spotřebitele, ale musí mít takový limit, aby byla realizovatelná,“ oponoval místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. Bankovní garance podle něho nebude fungovat, protože ji nikdo nedá neomezenou. „Cestovní kanceláře budou muset svou činnost ukončit, nebo přesunout do zahraničí,“ varoval Kalousek.
Člen prezidia Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura (SPD) s Kalouskovými obavami na základě průzkumu mezi členskými CK nesouhlasil. „Přestaňte nám předvádět lobbing pojišťoven,“ řekl. Vyjádření pojišťoven nepokládá Okamura za relevantní, žádné jejich oficiální písemné vyjádření v tomto smyslu podle něho neexistuje. Zjišťují prý ale, zda budou cestovní kanceláře skládat spoluúčast, což podle Okamury není problém.
Čínská skupina CEFC (China Energy Company Limited) dnes v Šanghaji podepsala dohodu o strategickém partnerství s českou leteckou společností Travel Service. Postupně v ní převezme podíl až 49,92 procenta. Základní jmění firmy Travel Service se pak zvýší nejméně o jednu miliardu korun. Travel Service drží podíl 34 procent v Českých aeroliniích.
Dohoda předpokládá, že CEFC v prvním kroku získá ve společnosti Travel Service desetiprocentní podíl. Následujícím krokem bude nabytí dalších téměř 40 procent akcií, třetím pak zmíněné zvýšení základního jmění české společnosti.
„V CEFC získáváme silného finančního a strategického partnera, který umožní další intenzivní rozvoj naší společnosti s potenciálem vybudovat z Travel Service nejsilnějšího leteckého přepravce ve střední a východní Evropě,“ uvedl v tiskové zprávě Jiří Šimáně, předseda představenstva Travel Service.
Čínská společnost bere vstup do společnosti Travel Service jako velkou příležitost k rozvoji svého podnikání v Evropě. „Velmi dobře také vnímáme narůst zájmu o Českou republiku v asijském regionu, a to jak ze strany investorů, tak i turistů. V kontextu s otevřením přímého leteckého spojení mezi Prahou a Pekingem a dalším naším plánovaným projektem s významnou čínskou leteckou společností pak chceme z pražského letiště vytvořit pro turisty a investory z Číny a Asie bránu do regionu,“ uvedl prezident CEFC Čchan Čchao-tuo. Prahu si jeho firma vybrala jako sídlo svých evropských aktivit a podle Čchana zde plánuje další investice ve všech oblastech, včetně cestovního ruchu.
Aerolinky Travel Service dosud patřily do skupiny Unimex Group vlastněné Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem, která držela skrze dceřinou společnost Global Trade Opportunities přes 36 procent akcií letecké společnosti. Stejný podíl měl i podnikatel Roman Vik, zbytek (27,68 procenta) patří cestovní kanceláři Canaria Travel (ta přitom z poloviny patří Unimexu a polovinu ovládá Vik).
Cestovní kanceláře zahajují prodej lyžařských zájezdů. Průměrná cena prodaného zájezdu činí zatím 7445 korun na osobu, tedy o 11 procent meziročně více. Čím dál oblíbenější jsou mezi českými lyžaři levnější termíny na okrajích sezony. Do Rakouska, Itálie a Francie v zimě vyráží každoročně přes půl milionu Čechů.
„Největší novinkou sezony je obří rakouský skiareál s 270 km sjezdových tratí, řadící se k největším v Evropě. Vzniká propojením Fieberbrunnu s populárními středisky Saalbach, Hinterglemm a Leogang,“ uvedl mluvčí CK Nev-Dama Jan Osúch. Cestovní kancelář také výrazně rozšířila nabídku v oblasti rakouských Korutan a Salzburska.
Novinkou mezi lyžařskými destinacemi v katalogu Čedoku je například oblast Tauplitz/Loser v Salzkammergutu. „Ceny jsou stejné jako v loňské sezoně. Pokud někde došlo k nárůstu, tak maximálně do tří procent,“ uvedl mluvčí Čedoku Hynek Špinar. Nejpopulárnějším střediskem v nabídce Nev-Damy bylo loni italské Val di Fiemme. „A i v letošním roce očekáváme nejen jeho prvenství, ale také největší nárůst počtu klientů,“ dodal Osúch.
„Dosavadní poptávka po lyžařských zájezdech je nižší, než byla v loňské sezóně. Aktuálně, tedy ve velkém časovém předstihu, si dovolené na horách objednávají hlavně větší skupiny. Potvrzuje to vysoký průměrný počet osob na smlouvu, hodnota je nyní pět osob na jednu objednávku,“ sdělil marketingový ředitel Invia.cz Michal Tůma.
Čeští lyžaři tradičně nejčastěji míří do rakouských Alp. Zatímco Rakousko láká hlavně lepší dostupností z ČR, Itálie vede v cenové atraktivitě, kvalitě sjezdovek a nabízí také stabilní slunečné počasí. Do Rakouska Češi častěji jezdí bez služeb cestovní kanceláře, do Itálie naopak většina lyžařů míří s voucherem od cestovky.
Zhruba 107 milionů obyvatel Číny se loni vypravilo za rekreací do zahraničí, ve srovnání s předešlým rokem jich bylo asi o 20 procent více. Vyplývá to ze zprávy čínské akademie cestovního ruchu.
Čínští turisté loni utratili více než 146 miliard eur (3,9 bilionu korun), což je zhruba čtyřikrát více než v roce 2008, uvedla akademie, která spadá pod čínský úřad pro cestovní ruch.
Prudké zvýšení počtu turistů odjíždějících do zahraničí je podle šéfa akademie Taje Pina možné vysvětlit zejména mírnější vízovou politikou v cílových zemích.
Počet čínských turistů během posledních 20 let raketově rostl, stejně jako čínská ekonomika. Ta je nyní druhá největší na světě, v poslední době ale jeví známky zpomalování. Zpráva předpokládá, že v roce 2015 stoupne počet čínských návštěvníků v zahraničí o 16 procent.
Podle agentury CzechTourism Číňané stále častěji navštěvují i Česko. Zatímco loni jich bylo přes 200 tisíc, letos by jich do Česka mohlo přicestovat až 300 tisíc. Také útraty čínských turistů v Česku rychle rostou. V březnu a červnu dokonce Číňané poprvé utratili v tuzemských obchodech více než Rusové, vyplývá z údajů společnosti Global Blue, která turistům ze zemí mimo EU zprostředkovává vracení DPH.
Turistika by pro Rusko, sužované krizí, mohla představovat zdroj velkých příjmů, umožnila by samotným Rusům lépe poznat svou zemi a také by mohla zlepšit pověst Ruska ve světě. Ale to se nestane, dokud "geopolitika" bude vítězit nad zdravým rozumem, píše ruský internetový list Gazeta.ru.
Zasedání státní rady pro turistiku bylo vzhledem k okolnostem historickou událostí. Konalo se začátkem týdne na Krymu a řídil je osobně prezident Vladimir Putin. Hlavně je ale rozvoj turistiky v Rusku jedno z mála mírových témat v této bezmála válečné době plné sankcí, ohňů z potravin a vyhrocených sporů se Západem.
Zdá se, že peníze na zahraniční dovolené už nemá ani oněch 15 až 20 procent Rusů, kteří si dříve mohli dopřát Turecko a Egypt. Mnozí z nich se rekreují doma, nikoli v Evropě či severní Africe. A rubl tak prudce oslabil, že láká do Ruska cizí turisty.
Moskva a Petrohrad tradičně zůstávají velkými turistickými centry. Teď se i zbytek Ruska s nádhernou a rozmanitou přírodou, s jedinečnou směsicí náboženství a kultur stává pro cizince mnohem dostupnější.
Tyto nenadálé radosti po hrůzách hromadných bankrotů cestovních kanceláří v předchozích letech je záhodno nějak využít. Turistika může a musí být velkou kapitolou příjmů. Zatím podíl turistiky na hrubém domácím produktu představuje nicotných 1,5 procenta.
Jednou z hlavních zápletek rady se ukázal nečekaně liberální nápad ministerstva kultury zrušit víza pro tranzit turistů z dvacítky zemí světa. Tedy návštěvníkům povolit, aby mohli 72 hodin setrvat na ruském území. Ministerstvo zahraničí bylo ale kategoricky proti. Zjevně o sobě dává znát trauma z mnoha let neplodných jednání s Evropskou unií o zrušení víz. O tom se teď nedá ani snít. Škoda, k liberalizaci turistiky pro cizince nejspíše nedojde. Prezident vybral kompromis: navrhl zjednodušit vízový režim pro jednotlivé kategorie turistů ze zemí BRICS (Brazílie, Rusko, Indie, Čína a Jihoafrická republika).
Zdá se, že „geopolitika“ zase vyhrála nad zdravým rozumem. Bezpečnost Ruska by ale nijak strašlivě neutrpěla kvůli tomu, že by do země mohli jezdit bez víz turisté z 20 zemí světa, včetně Austrálie a Spojených států, pro něž Rusko představuje lákavou exotiku. Přeci špióny víza nevyděsí.
Cizince, který touží podívat se do tajemného Ruska, nejednou odpudí přísný vízový režim. A Rusové, včetně personálu v hotelech, nehovoří anglicky, bez čehož se moderní turistický průmysl neobejde. Ani Rusy, ani cizince nemohou nevyděsit ceny letenek. Zvláště do divukrásných, ale vzdálených končin, jako je Kamčatka či Bajkal. Odpuzuje i nepoměr mezi cenou a kvalitou - ne každý turista je ochoten přežívat v extrémních podmínkách. Velký problém představuje stav silnic, hotelů, kterých je příliš málo, a vůbec celá turistická infrastruktura.
K přitažlivosti Ruska nepomáhá ani „zvláštní chování“ některých skupin Rusů během odpočinku. V Soči mohou být celé sjezdovky uzavřeny, aby si zalyžovali vysoce postavení návštěvníci, kterých je čím dál tím víc, protože mnozí nesmějí na dovolenou do ciziny a další náčelníci zase dávají odjezdem na Krym či do Soči najevo své vlastenectví. A v případě odpočinku privilegovaných vrstev tamní služby rády prohlubují segregaci mezi turisty. Ale cizinci sotva budou mít pochopení pro tyto ruské tradice, které ani Rusům nejsou příjemné.
Není žádným tajemstvím, že mobilita obyvatelstva v Rusku je velice nízká. Málokdo se stěhuje za prací. Svou zemi znají velmi špatně. Domácí turistika je chabá a soustřeďuje se pouze na pláže Soči a Krymu. Zato na Altaj, Kavkaz nebo Kamčatku se alespoň jednou podívalo mizivé procento obyvatel jiných regionů. V takové situaci by rozvoj domácí turistiky představoval nejen finanční podporu regionů, ale i příležitost k semknutí národa či alespoň k lepšímu vzájemnému poznání samých Rusů a vlasti. Vždyť Rusové doslova moc nevědí o tom, kde žijí.
Příjezd zahraničních turistů by za nynější situace představoval asi nejlepší příležitost, jak překonat negativní stereotypy, které o Rusku ve světě panují. Právě proto by otevřenost, pohostinnost, dobré silnice, usměvavé letušky a informační turistická centra znamenaly vynikající způsob, jak přesvědčit Rusy i zahraniční hosty, že Rusko je země s velkou kulturou, nádhernou přírodou a s dobrými lidmi. A ne země zamračených chlápků v ušankách, toulajících se po temných zasněžených ulicích ošuntělých měst s medvědy a balalajkami.
Bahamy, Panama či ostrov Rodrigues patří k novinkám českých cestovních kanceláří na zimní exotickou sezónu. Cestovky také rozšíří nabídku pobytů na ostrov Zanzibar a do Ománu. Přibudou rovněž poznávací zájezdy mimo jiné do Číny, Botswany či Barmy. Nabídka zájezdů do Mexika se naopak zúžila. Ceny exotických zájezdů se kvůli silnému kurzu dolaru zvýší v řádu jednotek procent, nejvíc na Kubu.
Cestovní kancelář Alexandria připravila na zimní sezónu nové poznávací zájezdy ostrovem Srí Lanka, severní a jižní okruh Indií, dále do Číny, Singapuru a Malajsie. CK Fischer na zimu rozšířila nabídku o Bahamy či Panamu. „K dalším novinkám patří ostrovy Zanzibar a Mayotte, ománské letovisko Muscat nebo Rodrigues, ostrov v Indickém oceánu 600 km od ostrova Mauricius.
Cestovní portál Letuška.cz má letos nově v nabídce výlety po památkách a městech Indie luxusním vlakem Mahárádž express. „Licenci na prodej těchto jízd máme jako jediní v ČR. Jedná se o mimořádný cestovatelský zážitek prodchnutý luxusem a komfortem,“ uvedla Šárka Litvinová, spolumajitelka společnosti Asiana, která portál provozuje.
„Očekáváme opět velký zájem o Spojené Arabské Emiráty, které se stávají stále více dostupnou destinací nejen díky bezvízovému styku, ale především díky velké variabilitě termínů letecké přepravy. Navíc krátká doba letu zvyšuje atraktivitu této destinace,“ uvedla mluvčí Firo-tour CK Eva Němečková.
Podle portálu Invia.cz se nabídka zájezdů do Mexika zúžila, protože letecká společnost Travel Service tam zrušila charterový spoj. Na ostrov Zanzibar a do Ománu se nabídka zájezdů zase rozšířila díky novému spojení aerolinek Fly Dubai. „Omán je pro české turisty novou destinací, která disponuje nově vystavěnými přepychovými hotely v přístavním městě Salalah, nabízí naprostý klid a mimořádnou atmosféru. Nabídka zájezdů do Ománu je však omezená,“ uvedl marketingový ředitel cestovního portálu Invia.cz Michal Tůma.
Exotické zájezdy zdražily v řádu jednotek procent kvůli posílení amerického dolaru. Nejvíc stoupnou ceny dovolených na Kubě, které ovlivnilo především oteplení vztahů s USA, nárůst poptávky a související růst cen hotelů.
Veškeré informace uveřejněné na této webové stránce jsou získané z veřejně přístupných zdrojů. Příspěvky uveřejněné v recenzích vyjadřují názory zákazníků cestovních kanceláří a agentur, nikoliv redakce serveru hodnocenicestovek.cz, která za jejich obsah nenese zodpovědnost.
© Copyright hodnocenicestovek.cz , Všechna práva vyhrazena. Tvorba webových stránek AiVision s.r.o.